באזזנט סלבס

"הגזמת לגמרי"

את מי תובע איתמר עמי ("חתונה ממבט ראשון")?

תמונה – צילום מסך

בוגר תוכנית הראליטי "חתונה ממבט ראשון", איתמר עמי, תובע את הכתב שני קדר ואת האתר "פוליטקלי קוראת" בסכום של רבע מליון שקלים. התביעה מגיעה בעקבות פרסום פוסט שנכתב עליו במהלך שידור העונה.

שני קדר הגיבה לתביעה וכתבה "איתמר עמי, משתתף בגיר בתוכנית הריאליטי "חתונה ממבט ראשון", החליט לתבוע אותי ואת פוליטקלי קוראת, עמותה פמיניסטית שנלחמת עבור נשים באומץ כמו שאין דברים כאלה (ובאמת אין, זהו לא מטבע לשון)."

בנוסף הפנתה קדר לתגובה רחבה יותר בדמות פוסט שפרסמה באתר "פוליטקלי קוראת" שם הוסיפה: "מאז שקיבלתי את מכתב האיום, ואחריו את התביעה על סך רבע מליון ש"ח מאיתמר ומעורכי דינו, אני מרגישה שלא יכולה להיות דרך יותר ברורה לנסות להשתיק אותי ונשים אחרות. לקבל כתב תביעה זה מפחיד, מאיים."

איתמר עמי
איתמר עמי

בפוסט המדובר מחודש ספטמבר כתבה קדר בין השאר: "בימים אלה יוצא לכל צופי חתונה ממבט ראשון לחזות במשהו שנדיר לתפוס אותו על מסך – איך מתחילה מערכת יחסים מתעללת.

איך זה נראה כשבן אדם שמגיע לתוך קשר עם תחושה של בעלות – כלומר, אני בעל הבית, אני מגדיר ומחליט ובודק ומבקר – אני מחלק את הציונים, אני מלהק את הדמויות בחיי ואת צריכה להתארגן על עצמך ולהתאים לי. אין פה שניים, יש אחד – סובייקט, ואובייקט – המושא שלו, שאמור להיענות לצרכיו."

עוד הוסיפה קדר כי "איתמר נראה כמו הגולדן בוי הישראלי, מצליחן, חם, עם משפחה אוהבת, לכאורה השידוך המושלם. אבל מתחת לזה מסתתר אופל, אופל נפוץ יותר ממה שהיינו רוצות להגיד לעצמנו."

בתגובה לפוסט שלח איתמר עמי איום בתביעה ולבסוף אף הגיש אותה בתואנה לפגיעה בשמו הטוב עם פוסט מוגזם ומסולף עם דרישה ל-250 אלף שקל.

מאיה רומן, מו״לית ״פוליטיקלי קוראת״ הגיבה אף היא לתביעה וכתבה: "אז ככה, איתמר עמי, מ״חתונה ממבט ראשון״ תובע אותנו.
הוא תובע את ״פוליטיקלי קוראת״, גוף התקשורת הפמיניסטי ואת אחת המתנדבות שלנו, שני קדר, בסכום של 250 אלף שקלים עקב פוסט ששני כתבה."

רבות מכן זוכרות את הפוסט ההוא, רבות ורבים מכן הודיתם לנו על הפוסט ההוא. באותו הפוסט, שני הצליחה לעשות מה שאנחנו עושות בפוליטיקלי כבר הרבה מאוד שנים – להשתמש בשיחה העכשווית במדינה כדי להצביע על תופעה מהותית לחייהן של נשים. היא פרסמה ביקורת טלוויזיה על סדרה פופולרית והצביעה על כך שאנחנו רואות על המרקע שלנו את מה שנראית כמו תחילתה של מערכת יחסים לא בריאה ושאנחנו צריכות לשים לב לכך, לא לעבור בשקט על הנושא לסדר היום.

הפוסט של שני הפך ויראלי, אלפי נשים במדינה הזדהו איתו והרגישו שהוא תיאר את החוויה שלהן, רבים כעסו עליו וחשבו שהוא מפרש באופן לא מדויק את ההתנהגות על המסך. מה שחשוב הוא שהוא הוביל לשיחה על תופעה שאין לה שם, הוא גרם לגברים ונשים לחשוב מחדש על ההתנהלות שלהם במערכות יחסים, הוא קידם את ההבנה שלנו של סוגיות מהותיות לחייהן ובטחונן של נשים במדינה.

מסתבר שאיתמר עמי לא חושב ככה ועכשיו הוא תובע אותנו. התביעה שלו מצטרפת לגל של תביעות השתקה שמציפות אותנו ב״פוליטיקלי״ בתקופה האחרונה.
בחמשת החודשים האחרונים קיבלנו חמישה איומים שונים לתביעה. בחודש האחרון הוגשו נגדנו שתי תביעות וייתכן שהשלישית בדרך.

התביעות הללו, על סכומים שעבור נשים אינדיבידואליות ועבור עמותה שהמחזור השנתי שלה בקושי מגיע ל200 אלף שקלים, הן איום משמעותי. עיקרן להכריח אותנו לשתוק. הרעיון הוא לגרום לנו לחשוב פעמיים לפני שנפרסם משהו, לפני שנשמיע קול.

תביעות השתקה הן לא תופעה חדשה אבל הן מתגברות והכי נורא, הן עובדות. בשבועות האחרונים דיברתי עם מספר נשים שאמרו לי שהן מפחדות לחלוק טקסטים בפייסבוק ועוד יותר מפחדות לכתוב על חוויות קשות שקרו להן. הרשת החברתית שהייתה מרחב ציבורי שאפשר לנו לשנות את המציאות תודות ליכולת שלנו לספר על הטרדות מיניות, על תקיפות, על התעמרות – עכשיו הפכה למקום מסוכן שעדיף לשתוק בו.

התביעה של איתמר הולכת שלב נוסף מעבר לתביעות השתקה רגילות. כאן לא מדובר באדם שעשינו עליו תחקיר, אדם שחשפנו נגדו עדויות כאלו או אחרות, כאן מדובר בביקורת טלוויזיה, וכפי ששני ציינה – היא כתבה על דמות שהופיעה על המסך. התביעה הזו מרחיבה את מעגל ההשתקה מעבר למקובל – לא רק שכדאי שתשתקו ולא תספרו על מה שחוויתן, תשתקו גם בנוגע למה שאתן רואות מול עיניכן בפריימטיים.

״פוליטיקלי קוראת״ נוצרה במטרה לתת לנשים את הבמה לספר על העולם מנקודת מבטן. אנחנו מדברות על התופעות שבעבר אסור היה להזכיר ובעזרת הכוח שלנו לחלוק את שעובר עלינו, אנחנו משנות את המציאות. וזה בדיוק מה ששני קדר עשתה – נתנה שמות לתופעה שקופה. רק ככה נוכל לייצר שינוי, רק ככה נוכל לזהות בעיות. יש מי שמעדיפים שנמשיך לסבול בשקט. כי השינוי שאנחנו מביאות מפחיד אותם, או כי הם בטוחים שהם העניין והם לא.

ובזמן שהם מפחדים משינוי, תביעות על מאות אלפי שקלים הן דבר מפחיד עבור עמותה קטנטנה כמונו ועוד יותר עבור נשים אינדיבידואליות שאין להן גב כלכלי. ההתמודדות עם התביעות הללו גובה מאיתנו מחירים. היא דורשת זמן, כסף, משאבים. היא מייצרת לחץ מנטלי עצום והיא מקשה עלינו להמשיך בעבודה החשובה שלנו – לתת עוד קול, לעוד נשים.

התגובה היחידה מול תביעות שכאלו היא להמשיך לעשות את מה שאנחנו עושות וכרגיל, אנחנו מבקשות מכן ומכם להצטרף אלינו בהמשך העשייה הזאת. אל מול מי שמנסה להשתיק אותנו, תעזרו לנו להמשיך להשמיע את קולנו. אנחנו לא נפסיק להמשיך ולמצוא שמות לכל המקומות המושתקים. כדי לעשות זאת, אנחנו צריכות אתכן איתנו.

איתמר עמי היה אחד המשתתפים מעוררי המחלוקת בעונה האחרונה של "חתונה ממבט ראשון" ועורר סערה וביקורת בעקבות יחסו לאורך העונה לבת זוגו בתוכנית, קארין שניידרמן. רבים ברשת טענו שהתנהגותו של עמי גבולית וניצת ויכוח סביב מערכות יחסים מתעללות, ויכוח שהתעצם עם פרסום הפוסט של של קדר ב"פוליטקלי קוראת".

מידע לגולש/ת – באתר מוצגות המלצות תוכן ממומנות מרשתות גוגל וטאבולה. חשוב לנו לשמור על זכויות יוצרים. תכנים שמקורם לא אותר מתפרסמים בבאזזנט בכפוף לסעיף 27א לחוק זכות יוצרים. במידה ואתם בעל זכות היוצרים, צרו קשר עם באזזנט.
הסיפורים הכי מעניינים
אצלך לפני כולם
חיפוש
מערכת באזזנט עושה מאמצים בכדי לתת קרדיט למקור. אולם יתכנו מקרים שבהם לא הצלחנו לאתרו והשימוש נעשה בהתאם לסעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. במידה וחסר לכם קרדיט באתר, פנו אלינו ונעדכן.