אומן בבלפור

מכיכר בלפור אל אומן אוקראינה | דעה

תמונה – פרטי
נעה שי מותחת את החוט המקשר בין העיירה אומן שבאוקראינה, לבלפור שבירושלים. דעה

מידי שנה חסידי ברסלב נוהגים לעלות בראש השנה לעיר אומן, לקברו של רבי נחמן מברסלב (1810-1772) נכד הבעל שם טוב (הבעש"ט), אחד מאבות תנועת החסידות.

רבי נחמן מברסלב ידוע בקריאתו כי 'אין שום יאוש בעולם כלל'. אך האם רבנו הכיר את פרופסור רוני גמזו, פרויקטור הממונה לטיפול בקורונה? שבעת זו הצליח להביא לייאוש בקרב אלפי חסידים ופועל בכל דרך למניעת הגעתם לאומן בחגים?!

הסיפור של ראש השנה באומן מתחיל עוד בחייו של רבי נחמן, אשר הורה לחסידיו להתקבץ אצלו בראש השנה, באמרו ש"ראש השנה שלי עולה על הכל" ו"אין דבר גדול מזה מלהיות אצלי על ראש השנה", וכן "שיכולים אז [בראש השנה] לקבל תיקונים, מה שבכל השנה לא היה אפשר שיהיה להם תיקון בשום אופן".

עוד הבטיח רבי נחמן מברסלב, שמי שיזכה להיות אצלו בראש השנה – יזכה להיחתם מיד בספר החיים. אמירות נחרצות אלו קשורות למקומו של ראש השנה כיום הדין שבו נחתם גזר דינו של האדם ובו נקבע מה יארע לו בשנה הקרובה. מדי שנה אלפי מאמינים וחסידים עולים להתכנסות בציון הקדוש, מתפללים שרים או רוקדים יחד ומעצימים את המושג אומן ראש השנה.

אך השנה המושג מוטל בספק. פרופסור רוני גמזו מתנגד באופן נחרץ על התקהלות אלפי החסידים בהילולת רבי נחמן בעיר אומן שבאוקראינה וכל זאת בשעה שהוא מאפשר התקהלות המונית, חסרת פיקוח ומשולחת רסן, המתנהלת זה חודשים על בסיס שבועי ומתקיימת כאן – בירושליים ליד מעון ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

הפגנה "בשם חופש הביטוי" וה"דמוקרטיה הנאורה" מותרת אולם התכנסות מטעמי "איש באמונתו יחיה" אסורה. פרופ' גמזו פנה באופן ישיר לנשיא אוקראינה כדי לנסות ולמנוע יחד הגעת החסידים והמאמינים לאומן בחגים. השר יעקב ליצמן, בתגובה, קרא לפיטוריו של פרופ' גמזו ואמר: "לא ראיתי מצב שפקיד שולח מכתב לנשיא".

ובאמת, הפעם אני נוטה להסכים עם השר ליצמן, כי פרופ' גמזו חרג מסמכותו בחינת מי נתן לך את המנדט להעביר הודעה באופן ישיר לנשיא מדינה זרה בנושא רגיש שכזה? האם פתרת את בעיותינו אנו? האם הצלחת להביא את האנשים לקבל על עצמם אחריות אישית ולשמור את הנחיות הקורונה בהתכנסויות של הפגנות? ארועים פרטיים? הופעות של סלבריטאים?

האם חסרות חזיתות להתמודדות? או שמא המשך הכתמת החסידים היא – היא עיקר הדרך להורדת מקדם ההדבקה? כולי תקווה כי פרופ' גמזו יתעשת וינהג באופן שווה באיסורי ההתקהלויות וכפי שמונע מהחסידים לטוס כך ימנע גם מהמפגינים לקיים מסיבות בשבת כי ההבדל העיקרי בין הטיסה לאומן לבין ה"ההפגנות" בבלפור הוא שבבלפור רוקדים וחוזרים הביתה ואילו באומן מתפללים וחוזרים לבידוד.

אני רוצה לסיים בציטוט מליקוטי מוהר"ן כג, ה: "השקר מעניק לאדם רווח מיידי מדומה המוביל להפסד אמיתי לאחר זמן, לעומת האמת שלעיתים גורמת לנזק מיידי מדומה המוביל לרווח אמתי לאחר זמן".

פרופסור גמזו האם ברור לך מהו השקר ומהו האמת ומה הרווח האמתי לאחר זמן? נדמה שאתה רודף אחר הישג קצר טווח, מיידי, כאשר האמת היא שהיא זו שתוביל לרווח לאחר זמן (ולמי שצריך הסבר: דין אלפי עולים לקברו של רבי נחמן צריך להיות שווה לדין אלפי מפגינים בבלפור, גם אם הרווח בטווח הקצר בעייתי בעיניו של פרופ' גמזו הרווח האמתי יתגלה בעתיד לבוא).

חשוב לנו לשמור על זכויות יוצרים. תכנים שמקורם לא אותר מתפרסמים בבאזזנט בכפוף לסעיף 27א לחוק זכות יוצרים. במידה ואתם בעל זכות היוצרים, צרו קשר עם באזזנט.
הסיפורים הכי מעניינים
אצלך לפני כולם
חיפוש
מערכת באזזנט עושה מאמצים בכדי לתת קרדיט למקור. אולם יתכנו מקרים שבהם לא הצלחנו לאתרו והשימוש נעשה בהתאם לסעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. במידה וחסר לכם קרדיט באתר, פנו אלינו ונעדכן.