בהלת האומיקרון

הנתונים המדאיגים: "הדבקה מהירה" – הבשורות הטובות: "פחות אלים"

תמונה – פיקס פיי
למרות נתוני ההדבקה המדאיגים, בזן האומיקרון - הזן העדכני של נגיף הקורונה שהתגלה לראשונה בדרום אפריקה ומשם נפוץ לרחבי העולם - הנתונים הראשוניים מלמדים שזן זה מדבק הרבה יותר, ואף עוקף את חיסוני הקורונה - מומחים מסבירים, כי החיסון השלישי, דווקא הוא, כך מתברר מנתוני מעבדה, מונע מחלה קשה או תמותה. ובכלל, נראה כי האוקימרון מסוכן פחות ממוטציות קודמות של הקורונה - מה שעשוי להביא לבשורות טובות לקראת סיום המגיפה

חודש אחר גילוי הזן החדש: בארגון הבריאות העולמי עדיין מודאגים מנתוני ההידבקות בזן העדכני הנפוץ של הקורונה – האומיקרון. בעולם מתפרסמים מספרי נדבקים אשר שוברים שיאים. ‏רשויות הבריאות בבריטניה מדווחות כי 93,045 בני אדם נמצאו מאומתים לנגיף קורונה ביממה האחרונה – שיא נדבקים יומי חדש. הולנד תיכנס לסגר הדוק כבר מיום ראשון הקרוב, עקב העלייה במספר מקרי הידבקות בזן. בצרפת – הרשויות דיווחו כי ביממה האחרונה מתו 85 בני אדם לאחר שנדבקו בנגיף.

האומיקרון מתפשט במהירות גבוהה בהרבה מהווריאנט הנפוץ הקודם – דלתא. מספר החולים בו מוכפל בקצב של 36 עד 72 שעות, זהו קצב מהיר בהרבה מקצב התפשטות הזנים הקודמים. בארגון הבריאות העולמי מדווחים הערב (מוצאי שבת) כי עד כה אותר הווריאנט החדש ב-89 מדינות ברחבי העולם. בישראל, דווח הערב משרד הבריאות על 873 נדבקים חדשים אשר התגלו אתמול, מספר החולים במצב קשה – 81. ועל עלייה נוספת במקדם ההדבקה, שעומד על 1.11

‏פרופ' ערן סגל אמר הערב: "ממה שלמדנו השבוע, התרחיש הסביר ביותר הוא שיהיה גל אומיקרון משמעותי בישראל. לפי מה שקורה במדינות אחרות, קצב העליה כנראה יהיה מאד מהיר: מרגע שיהיו כ-50 מאומתים בקהילה, ייתכן שתוך שבועיים-שלושה נעבור את השיא שראינו בדלתא (כ-10,000 ליום). להשוואה, בדלתא זה לקח 75 יום להגיע לשיא". פרופ' רן בליצר אמר הערב בחדשות 12 על התפשטות האומיקרון בישראל: "אנחנו מתקרבים לסף יכולת הבלימה של התפשטות מקומית".

בנוגע לחומרת המחלה כתוצאה מהידבקות בזן זה, ממתינים עדיין בארגון הבריאות מלנקוט עמדה ברורה. אך בישראל כאמור יש מי שמוצא סימנים מעודדים וכיוון לבשורות טובות – אולי אפילו כיוון מבשר טובות לאופק לסיום מגיפת הקורונה, שמסחררת את העולם מזה שנתיים, בגלים עולים ויורדים.

הזן עושה רושם כמאיים ונראה כי התפשטותו המהירה עומדת להכניס אותנו אל הגל החמישי בישראל של הקורונה. אבל, יש גם קצה אור של בשורות טובות: כאן בישראל יש לנו יתרון כך מתברר, חיסון הבוסטר – החיסון השלישי, דווקא הוא – נותן הגנה טובה מפני מחלה קשה, גם אם אינו מגן מספיק מפני הדבקה. בישראל, אחוז המחוסנים בשלישית גבוה, מה שמביא לתקווה שגם אם הנגיף יכה בעוצמת ההדבקה הוא לא יגרום לתמותה ומחלה קשה באחוזים גבוהים מבעבר, אולי אפילו פחות. מומחים בישראל, שעוקבים אחר הנתונים בעולם ובעבר סיפקו תחזיות שחורות ומדאיגות, רואים בשורות טובות ראשוניות גם בנתוני הזן ובדרך פגיעתו בגוף. מסתבר שהאומיקרון פוגע פחות בריאות ומתמקד יותר בדרכי הנשימה, בסימפונות. מה שגורם למחלה דמויות ברונכיטיס – דלקת נפוצה בעיקר במעשנים, וגם בחולים אסטמטיים.

ראשון הטוענים להרגעה באומיקרון הוא ד"ר צבי מרום, שאמר לפני חמישה ימים בראיון אצל שרון גל בגלי-ישראל: "הבעיה שלנו היא הלא-מחוסנים. מבצע חיסון הילדים נכשל וחבל, אבל הדאגה מהאומיקרון פשוט לא נכונה. נכון שהוא מדביק באחוזים עצומים. ועל כן כשמדובר בקהל לא מחוסן זה בעייתי. אבל הנגיף עצמו יוצר לנו חיסון באוכלוסיה, כיוון שהוא מדביק במהירות הוא מייצר סוג של חיסון עדר".

היום, הצטרפו לתחזית כמה מהדמויות המוכרות בעולם הטוויטר הישראלי – כמומחי קורונה עדכניים המזהים בזמן אמת את תמונות המצב בהתפשטות הנגיף, והקשרו הישראלי. הבולט שבהם הוא 'מואיז'. על פי תחזיתו העדכנית, הגל החמישי החל בישראל, זאת על פי נותני ההדבקות. אך למרות הסבירות שהיקף ההדבקה שלפנינו יהיה משמעותי במספרים, "כרגע אין הוכחה שהאומיקרון מסוכן או אלים יותר. נהפוכו".

שעות אחריו, הביא צייצן נחשב ומוערך העוסק במדע, Rock Mada תחזית מעודדת, הפעם עם הסתמכות על גרפים ונתונים: "וואוו! חדשות מעולות? 1. יש לאומיקרון בעיה בכניסה לתאי הריאה 2.הוא פחות יעיל בפיוז׳ן בין תאים 3. הוא כן בורח חלקית משני חיסונים אבל 3 חיסונים יעילים נגדו. האם זה הווארינט הקל יותר שכולם חיכו לו? צריך להמתין".

חשוב לנו לשמור על זכויות יוצרים. תכנים שמקורם לא אותר מתפרסמים בבאזזנט בכפוף לסעיף 27א לחוק זכות יוצרים. במידה ואתם בעל זכות היוצרים, צרו קשר עם באזזנט.
הסיפורים הכי מעניינים
אצלך לפני כולם
חיפוש
מערכת באזזנט עושה מאמצים בכדי לתת קרדיט למקור. אולם יתכנו מקרים שבהם לא הצלחנו לאתרו והשימוש נעשה בהתאם לסעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. במידה וחסר לכם קרדיט באתר, פנו אלינו ונעדכן.