שב"כ חושף

דיווח: אירן ניסתה לפתות ולחטוף את בוגי יעלון

תמונה – פייסבוק בוגי יעלון

הותר לפרסום: סוכני מודיעין ממשמרות המהפכה באירן ניסו לפתות את שר הביטחון לשעבר בוגי יעלון להגיע לחו"ל ולחטוף אותו.

על פי הדיווח, לאחר מספר התכתבויות הבין יעלון כי מדובר במתחזים ועדכן את גורמי השב"כ.

בחודשים האחרונים נחשפה ע"י שב"כ פעילות של גורמי מודיעין איראניים נגד אנשי אקדמיה ישראלים ובכירים לשעבר במערכת הביטחון באמצעות פניות לאותם ישראלים תוך התחזות לאנשי אקדמיה, עיתונאים אנשי עסקים ופילנתרופים. כך למעשה, משתמשים בזהות אותנטית של גורמים זרים אשר אינם מודעים לשימוש שנעשה בזהותם.

הפניות נעשו תוך הצגת "סיפור כיסוי" רלוונטי, וזאת על מנת  לאסוף מידע אודות הישראלים ואף להביא ל"משיכתם" לחו"ל בכוונה לחטוף אותם או לפגוע בהם. מדובר בשיטת פעולה מוכרת של גופי המודיעין והביטחון האיראנים, ובראשם ארגון המודיעין של משמרות המהפכה, כוח קדס ומיניסטריון המודיעין.
 
השיטה • הקשר עם האזרחים הישראלים נעשה באמצעות פנייה בדואר אלקטרוני, תוך שימוש בכתובת דוא"ל דומה מאוד, בשינוי אות או סימן, לכתובת אותנטית מוכרת של הגורם המזמין בחו"ל אשר זהותו "נגנבה" לשם הקמת המגע.* לאחר יצירת קשר ראשוני עם האובייקט הישראלי, הוא מתבקש לעבור לשיחה בווטסאפ מול מספר טלפון חדש שאינו מוכר לו.

האזרחים הישראלים שקיבלו פניות חשודות אלה, נמנעו מלהיענות להן ואף התריעו עליהן בפני גורמי הביטחון.

יודגש כי הפעילות מתבצעת תוך שימוש במידע אותנטי – מכון מחקר מוכר, לוגו מוכר וכתובות אותנטיות, הניתנים לאימות בבדיקה באינטרנט. כן בוצע שימוש בזהות אותנטית של אנשי אקדמיה ישראלים וקצינים במילואים, לרבות באמצעות שימוש בתמונתם מתוך אתרי אינטרנט של האקדמיה ו/או מהרשתות החברתיות.
 
על פי הדיווח, האיראנים ניסו לפתות בכירים ישראלים במספר דרכים כמו הזמנה לכנס אקדמי באירופה.

הפנייה התבססה על בסיס שמו האותנטי של הפרופ' וכתובת הדוא"ל שלו לכאורה. אותו גורם שהתחזה ל"אוליבר" שלח  לישראלים קבצים וקישורים הנוגעים כביכול לכנס. האזרחים הישראלים שאליהם בוצעו הפניות חשדו ואף פנו לברר את הנושא מול אוליבר טרנרט אשר שלל את דבר קיומו של הכנס ואימת כי המייל שלו נפרץ. לציין כי מספר ישראלים היו כבר על סף יציאה לחו"ל בעקבות ההזמנות הללו וחשיפת השיטה סיכלה כוונה זו.

שימוש בזהות של עיתונאי אירופאי, במקרה זה נעשה שימוש בזהותו האותנטית של עיתונאי בשם קון קוגלין, תוך הצעה לאזרחים הישראלים לכתוב מאמר עבור המכון כביכול.

האירנים גם עשו שימוש בזהותו של מיליארדר רוסי, המשמש כביכול כעוזרו של מיליארדר רוסי בשם אנדריי אנדרייב. אותו עוזר שהציג עצמו כ'ניקולאי' יצר קשר עם ישראלים לכאורה כדי לעזור לישראלים ממוצא רוסי. אותו 'ניקולאי' הציע לישראלים ממוצא רוסי סיוע וכן הציע להם  להיפגש עמו בחו"ל, תוך שציין כי לאותו אנדרייב כביכול קשרים עם גורמים רשמיים בממשלת ארמניה, לרבות עם סגן ראש ממשלת ארמניה.

האמור במסגרת הניסיונות "למשוך" ישראלים לחו"ל לטובת חטיפה או פגיעה בהם. כך למשל נעשה שימוש לאחרונה בפרופיל פיקטיבי ע"ש "סופיה וולש".

גורם בכיר בשב"כ: "במסגרת הפרשיה אותרו פרופילים רבים בהם משתמשים גורמי המודיעין האיראנים, ונאסף מידע רב אודות הגורמים העומדים מאחורי הפעלתם. בין השאר, ערנות האזרחים תרמה לסיכול ומנעה אירועים חמורים.  

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
חשוב לנו לשמור על זכויות יוצרים. תכנים שמקורם לא אותר מתפרסמים בבאזזנט בכפוף לסעיף 27א לחוק זכות יוצרים. במידה ואתם בעל זכות היוצרים, צרו קשר עם באזזנט.
הסיפורים הכי מעניינים
אצלך לפני כולם
חיפוש
מערכת באזזנט עושה מאמצים בכדי לתת קרדיט למקור. אולם יתכנו מקרים שבהם לא הצלחנו לאתרו והשימוש נעשה בהתאם לסעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. במידה וחסר לכם קרדיט באתר, פנו אלינו ונעדכן.