כנס הרצליה

מתקפה כחול לבן: יאיר לפיד מסביר למה "רק לא ביבי"

תמונה – כנס הרצליה
יאיר לפיד, מספר 2 במפלגת כחול לבן, ממשיך לתקוף בחריפות את נתניהו ויחסיו עם החרדים בנאומו בכנס הרצליה: "בגלל זה אני אומר רק לא ביבי. נתניהו הפך לראש ממשלה גרוע. לא אכפת לו לפרק את המדינה. כשאני אמרתי קרה לו משהו אנשים צחקו. היום אף אחד כבר לא צוחק. האנשים הכי קרובים אליו אומרים את זה".

הנאום המלא: "יש משפט שאני שומע בשבועות האחרונים שוב ושוב: אל תהיו מפלגת "רק לא ביבי". תפסיקו לדבר על ביבי. ספרו לנו מה אתם מציעים. תגידו מה אתם מתכננים. אני יכול. אני יכול להגיד לכם. אתם לא תקשיבו. את מי אנחנו מרמים. אני יכול לעמוד פה ולפרט לכם. יש לי תוכנית כלכלית מעולה. נוגעת בעיקר לפריון במשק. לפי מחקר של מכון אהרון, פה בבינתחומי, בגלל הפריון הנמוך במשק אנחנו מפסידים תוצר בהיקף של 600 מיליארד שקל לעומת המדינות המפותחות. אתם לא באמת רוצים לדבר על זה. יש גם תוכנית חינוך, עבדנו עליה יותר משנתיים. תחזיר אותנו לעשיריה הראשונה בעולם בחינוך. אתם לא תקשיבו".

כי זה לשחק בנדמה לי. אם רוצים כלכלה הוגנת, אם רוצים חינוך, קודם כל צריך להחליף את השלטון. על זה מדובר. בזה עוסקת הפוליטיקה. לא בשאלה מי צודק. בשאלה למי יש כוח ליישם את התוכניות שלו, לי או לסמוטריץ'? התוכנית שלו היא לרסק את בית המשפט העליון כדי לספח 2.9 מיליון פלסטינים. התוכנית של ליצמן היא מדינת הלכה ועוד תקציבים. התוכנית שלנו היא לחזק את הדמוקרטיה ולחזק את מעמד הביניים. עכשיו השאלה היחידה היא למי יהיה כוח. אני לא רוצה להישמע טוב, אני רוצה לנצח. אין דרך אחרת לשים את הערכים שלנו על השולחן. אם לא ננצח, לא נשנה שום דבר.

לפיד המשיך לתקוף ואמר: זו ברירה חדה. שחור לבן. אם ביבי יישאר, אנחנו בדרך למדינת הלכה. אם ביבי יישאר לא תהיה פה דמוקרטיה. את מדינת ההלכה, הסיפוח והשחיתות צריך לפרק, לא לחבק. אם ביבי ינצח בבחירות אנחנו בדרך למדינה לא דמוקרטית, שאומרת למעמד הביניים: "תביא את הכסף שלך ותשתוק". בסוף, זה מה שביבי אומר למעמד הביניים הישראלי: תשרתו בצבא, הילדים שלכם ישרתו בצבא, תעבדו קשה, תשלמו מיסים – תשתקו. אני אקח את הכסף שלכם, ובשביל החסינות אני אתן אותו לגורמים הכי קיצוניים בחברה הישראלית.

הכל הוא ייתן ל"שותפים הטבעיים". מאיפה הגיע הביטוי הזה, "השותפים הטבעיים"? מה טבעי בשותפות הזו? מה טבעי בשותפות בין מפלגה כמו הליכוד לבין סמוטריץ'? אני בא מבית של המחנה הלאומי. אבא שלי היה מינוי אישי של בגין למנכ"ל רשות השידור. זה לא הליכוד. ליכודניקנים אוהבים מסורת, הם לא אוהבים כפיה דתית. ליכודניקים הם ביטחוניסטים, הם לא קיצוניים. הם מאמינים במה שאנחנו מאמינים. כל מה שהם מאמינים בו נמכר, כי לביבי יש שלושה כתבי אישום.

זו העסקה שביבי מציע לשותפים שלו: תוציאו אותי מהכלא, תנו לי חסינות, תקבלו מה שאתם רוצים. רוצים כפיה דתית, תקבלו. רוצים תקציבים בלי הגבלה, תקבלו. רוצים סיפוח ומדינה דו לאומית, הודעתי כבר, תקבלו. זו העסקה. הוא יהיה ראש ממשלה והם יקבלו הכל. גברים חרדים לא ייצאו לעבודה. הערבים והדרוזים ימשיכו להיות אזרחים סוג ב'. לא ניפרד מהפלשתינים לעולם. לא חשוב כמה המשבר הכלכלי יהיה חמור, הכסף ימשיך לזרום. הוא ייקח את הכסף של מעמד הביניים וייתן להם. יעלה מיסים למעמד הביניים, וייתן להם. אמר לפיד

בדרך הכל יתפרק. בית המשפט העליון, המשטרה, הכנסת. הוא יכופף את החוק כל הזמן. תראו את הבחירות המיותרות האלה. הקדים אותם כשבא לו, ניסה לבטל אותם כשבא לו. ביבי הגיע למסקנה שאם תמשיך להיות פה דמוקרטיה הוא ילך לכלא. אז הוא לא רוצה דמוקרטיה.

הוא לא רק דיבר. הוא עשה משהו. הוא גייס המון כסף. הרוב מחו"ל. בלי לדווח עליו. קנה המון תקשורת. התקשורת שהוא קנה התחילה לשקר בשבילו. אני יודע שאתם חושבים שהאמת יותר חזקה מהשקר. זה לא נכון. זה אף פעם לא היה נכון. השקר יותר מעניין מהאמת. אנשים אוהבים תיאוריות קונספירציה, אז ביבי סיפק להם תיאוריות קונספירציה. המטרה הייתה ברורה – לוודא שביום שיגיעו כתבי האישום, הבוחרים שלו יחשבו שמדובר ברדיפה. שלא יאמינו. אז הוא התחיל לטפטף להם. אסור להאמין למשטרה. אסור להאמין לבית המשפט. אסור להאמין לתקשורת. אסור להאמין לאמת. אמר לפיד

אם אתם לא רוצים לחיות בעולם של שקרים, ביבי צריך ללכת הביתה. לא בגלל שיש לי משהו אישי נגדו. אין לי. לא בגלל כתבי האישום. אני מאחל לו שייצא זכאי. בגלל שהוא הפך לראש ממשלה גרוע. ראש ממשלה שלא אכפת לו לפרק את המדינה, הוא ראש ממשלה גרוע. הוא לא היה כזה. היום הוא כזה. זה מה שקורה אחרי יותר מדי שנים בתפקיד. כשאני אמרתי בפעם הראשונה "קרה לו משהו" אנשים צחקו. אף אחד כבר לא צוחק. היום השרים שלו אומרים את זה. האנשים הכי קרובים אליו אומרים את זה.

ישראל היא מדינה מופלאה, עם הישגים שלא יאומנו. עוצמות אדירות. היא ממשיכה לתפקד למרות שראש הממשלה הפסיק לנהל את המדינה. הפסיק לעשות את העבודה שלו. אבל זה לא יכול להמשך לנצח.

תסתכלו על השנתיים האחרונות. תסתכלו על הנתונים הכלכליים. אנחנו בדרך למשבר כלכלי. הוא בדרך. תסתכלו על יוקר המחיה, על הקיצוצים בבריאות, ברווחה, במשטרה, במקומות הכי רגישים, על הגירעון. איך הוא בכלל הגיע למצב הזה? איך הוא נתן לזה לקרות? השארתי לו תשעה מיליארד שקל בקופה. הורדתי לו את הגירעון ל-2.6%, מהנמוכים בתולדות המדינה. השארתי לו חברות ממשלתיות שמרוויחות יותר מ-2 מיליארד שקל בשנה. העברתי אותן מהפסד של 600 מיליון שקל בשנה לרווח של יותר משני מיליארד.

מה נשאר מכל זה? אנחנו עכשיו בגירעון של יותר מ-50 מיליארד שקל. קריסה מוחלטת. מה הם עשו עם הכסף? תסתכלו סביבכם. הם בנו משהו? ראיתם איזה תשתיות חדשות? אין נתב"ג 2000 חדש, אין כביש 6 חדש. ההשקעה בתשתיות תחבורה בישראל נמוכה ב-75% מהמדינות המפותחות. ההשקעה בתשתיות דיגיטליות פחות מחצי (42%) מהמדינות המפותחות.

הוא הפך לראש ממשלה גרוע. תסתכלו מה קרה ליחסים שלנו עם יהדות העולם. עם המפלגה הדמוקרטית. תסתכלו מה קורה לחברה הישראלית. איך הוא גרם לנו לשנוא אחד את השני. אתם קוראים טוקבקים? אתם רואים את כמויות הרעל? תסתכלו על עזה. אם החמאס מנהל את העניינים ואיבדנו את ההרתעה, אז נתניהו ראש ממשלה גרוע. אם בפריפריה מתים שלוש שנים לפני המרכז בגלל שירותי בריאות לקויים, אז הוא ראש ממשלה גרוע. אם מורה ביסודי עם חמש שנות ותק מרוויח 7,450 שקל בחודש, אז הוא ראש ממשלה גרוע. הוא לא היה כזה. היום הוא כזה. במקום להתמודד עם בעיות, הוא פיתח נטייה להיעלם כל פעם שהוא מריח כישלון. כשיש הצלחה הוא שם, מסיבת עיתונאים. מפציצים משהו, מסיבת עיתונאים. כישלון, הוא נעלם. זה לא הוא, זה מישהו אחר. מישהו אחר אשם.

כל מי שיושב פה היום, אני לא צריך לעשות סקר, כל אחד מכם, יש לו במשפחה מישהו שכבר לא גר פה. בדרך כלל צעיר. בדרך כלל משכיל. המוחות הכי טובים בארץ. יש מחקר חדש על זה – מי עוזב. רופאים, מהנדסים, אנשי מחשבים. עזבו כי הם לא מבינים לאן המקום הזה הולך. תמיד אומרים אותו דבר, "נחנקתי". אם אנחנו רוצים להחזיר אותם, הוא צריך ללכת הביתה. אנחנו צריכים להחזיר להם את הניצוץ של הציונות. הם ירצו לחיות פה כי תהיה פה ישראל יהודית, חופשית, ליברלית, מצליחה, כלכלית, מתקדמת.

לא באתי לפוליטיקה בשביל "רק לא ביבי". לא הקמנו את "כחול לבן" בשביל רק לא ביבי. להגיד "רק לא ביבי" זה בעצם שם קוד. זה להגיד לא לפגיעה בבית המשפט. לא לפגיעה במעמד הביניים. לא לגזענות. לא לשחיתות. לא לפירוק הדמוקרטיה. להגיד "רק לא ביבי" זה להגיד כן לממשלת אחדות לאומית שמאמינה שהחינוך מעל לכל. שצריך להיפרד מהפלשתינים. שכולם צריכים להתגייס וכולם צריכים להתפרנס. ממשלה שיודעת איך לבנות עוצמה צבאית ואיך להשתמש בה. בעיקר ממשלה שקמה בבוקר ועובדת קשה בשביל האזרחים, לא בשביל עצמה.

"כשאתם שואלים "מה אתם מציעים?", אתם לא שואלים את השאלה הנכונה. השאלה הנכונה היא לא "מה אנחנו מציעים". ההצעות שלנו פורסמו. יש לנו את המצע הכי מפורט בפוליטיקה הישראלית: כלכלה, חברה, ביטחון. השאלה הנכונה היא – מה מניע אותנו? מה המנוע שמעיר אותנו בבוקר? והתשובה היא שמה שמניע אותנו זה שאנחנו רוצים שהילדים שלנו לא יברחו לניו יורק. שהם לא יגידו לנו, 'פישלתם. זו לא המדינה שהבטחתם לנו'.

אם גם אתם מרגישים ככה, תשאלו את עצמכם עוד שאלה: מה אתם הולכים לעשות בעניין? מה אתם הולכים לעשות כדי לוודא שלא תשבו עוד שלוש שנים ותגידו לעצמכם, "הייתי צריך לעשות משהו". ולעשות משהו, זה לנצח.

אנחנו רוצים שהילדים שלנו יסתכלו סביבם ויראו מדינה יהודית, דמוקרטית, חופשית, ליברלית, מצליחה, מתקדמת, טכנולוגית. יגידו לעצמם, 'כאן אני רוצה לחיות! על זה אני מוכן להיאבק!'. מה שמניע אותנו זה שאנחנו לא מוכנים למסור את המדינה הזו, שהוקמה בדם, לידי אנשים שלא אוהבים דמוקרטיה ולא אוהבים חופש. לידי אנשים שייקחו מהילדים שלנו את הכסף שלהם ויבגדו בערכים שלהם. אני לא מוכן שזה יקרה כאן. אני אלחם כדי שזה לא יקרה כאן. זה הייעוד שלנו. לשמור על ישראל החופשית, לשמור על מעמד הביניים, לשמור על המדינה מהקיצונים, לשמור על החוק, לשמור על מוסדות המדינה.

לפיד המשיך ותקף: על זה המלחמה. על הזהות והערכים והכלכלה של ישראל החופשית. המלחמה הזו מתחילה בשאלה מי בשלטון. מתחילה בשאלה מי קובע את סדר העדיפויות. מי כותב את החוזה. מי שלא מכיר בזה, לא מבין איך עובדת מדינה. מה שאנחנו צריכים, זה ללכת לירושלים ולייבש את הביצה. להחליף שלטון שלוקח את הכסף שלכם ומוכר את האינטרסים שלכם, בשלטון שעובד בשבילכם. להחליף שלטון שנכנע ללא תנאי לסחטנות וקיצוניות, בשלטון שעובד בשבילכם.

זה החוזה שאנחנו מציעים לחברה הישראלית. ממשלה שלא עסוקה בעצמה. שלא תחלק מיליארדי שקלים לפוליטיקאים ומפלגות. שלא נכנעת לכפיה וקיצוניות. שבה ראש הממשלה לא עסוק בחסינות ובכתבי אישום. שמרכז העבודה שלה הוא מעמד הביניים הישראלי והשכבות החלשות. כל אלה שבנימין נתניהו שכח שהם קיימים. כל אלה שמשעממים אותו. אז כן, רק לא ביבי. בשלב הראשון רק לא ביבי. בשלב השני, רק מדינת ישראל. רק אזרחי ישראל".

חשוב לנו לשמור על זכויות יוצרים. תכנים שמקורם לא אותר מתפרסמים בבאזזנט בכפוף לסעיף 27א לחוק זכות יוצרים. במידה ואתם בעל זכות היוצרים, צרו קשר עם באזזנט.
הסיפורים הכי מעניינים
אצלך לפני כולם
חיפוש
מערכת באזזנט עושה מאמצים בכדי לתת קרדיט למקור. אולם יתכנו מקרים שבהם לא הצלחנו לאתרו והשימוש נעשה בהתאם לסעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. במידה וחסר לכם קרדיט באתר, פנו אלינו ונעדכן.