הטרדה פומבית

שתיקת הפמיניסטיות | דעה, עם נעה שי

תמונה – פרטי
רק לפני שלוש שנים קמפיין ME TOO שבר את הרשת, קולות תמיכה וגינוי מכל עבר הגיעו כנגד תקיפה והטרדות מיניות. אבל כשמדובר על אשת ראש הממשלה? שקט | נעה סער

תעצמי את העיניים ותדמייני, מחוץ לבית שלך עומד המון אשר מנופף באביזרי מין ענקיים, מנופחים ועליהם חרוט: " בואי X הולכים". הרגשת את הצמרמורת? הזעה הקרה? תחושת ההשפלה? את חוסר הנוחות לדמיין את עצמך בבית ולראות מחלון ביתך את הזוועות האלו?. עכשיו תפתחי את העיניים ותחשבי שמדובר על אשת ראש ממשלה, וזהו לא חלום בלהות עבורה אלא המציאות.

באחת ההפגנות בתחילת החודש נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התנופפו להם בלונים בצורת איבר מין עם הכיתוב "בואי שרה'לה הולכים". מלבד חברי כנסת מהליכוד ותומכיהם שגינו את המעשה נשמע שקט מחריש אוזניים מהצד השני של המפה המתגאה בהיותו "פמיניסטי" ומארגוני הנשים השונים.

בהמשך לכך, רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, הגישה תלונה במשטרה והגיבה: "הרגשתי שעברתי אלימות מינית, אני אישה מוכה, הילדים שלי מוכים והתקשורת לא זועקת". הרשת לא נשארה אדישה וקולות גיחוך צצו מכל עבר על ההשוואה שעשתה שרה בינה לבין נפגעות תקיפה מינית. אני תוהה לעצמי, גם כששרה זועקת מדם ליבה על הדברים הנוראים שיוצאים נגדה, גם אז אנשים בוחרים להתייחס לכך כבדיחה או זוכרים לחפש היכן היא הייתה לא בסדר?! היא באמת ובתמים חשה עצמה כקורבן "הנאנסת" שוב ושוב. ולצערנו, שלוש שנים אחרי קמפיין ME TOO ניתן לראות כיצד הרשת והתקשורת שכחו הכל ונותנים יד ובמה להתבטאויות מטרידות כנגד אשת ראש הממשלה.

תחושה זו מבוססת גם על שתיקת הפמניסטיות מהשמאל שזעקו בגרון ניחר נגד מטרידים מהימין אך איבדו את קולן כאשר נפגעות מהימין דיברו בגלוי על הטרדה. בשנת 2017 נכחנו לראות כי חברת הכנסת, סתיו שפיר (דאז המחנה הציוני) פרסמה בפייסבוק פוסט שבו תקפה את מפלגת הבית היהודי וכמה מחבריה, בהווה ובעבר: "הבית היהודי? המפלגה ראויה להיקרא 'בית הכלא'". למגל הצמידה את הכיתוב "הטרדות מיניות" והוסיפה, "נראה שאצל הח"כים של הבית היהודי השתרשה נורמה שזה בסדר גמור לשלוח ידיים לגוף של נשים ולהתנהג כאילו הם מעל לחוק", וניסתה לספק הסבר ציני לכך, "יכול מאוד להיות שזה קשור לעובדה שיו"ר המפלגה, נפתלי בנט, שותק.

נפתלי בנט, צילום: David Cohen 156 / Shutterstock
נפתלי בנט, צילום: David Cohen 156 / Shutterstock

כבר חודשים שהוא שותק. משום מה, שר החינוך לשעבר של מדינת ישראל לא מוצא לנכון לגנות הטרדות מיניות״. בנוסף, בשנת 2018 מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית תקפה את שר הביטחון, אביגדור ליברמן, על רקע סרטון שהפיץ שבו נראה מדריך קרב מגע משחיל מוט סלפי מתחת לחצאית של אישה מוסלמית. בהמשך לדברים כתבה המנכ"לית, אורית סוליציאנו, "צילום מתחת לחצאית הוא עבירה פלילית, ואילו סרטון זה מכשיר הטרדות מיניות והופך אותן לבדיחה". סוליציאנו דרשה את התנצלותו המיידית של ליברמן.

אז כפי שאתם רואים, את הצביעות של השמאל בתחפושת "קידום נשים" אנחנו רגילים לראות עוד מימי טיוח המטרידן במרצ. אבל אני שואלת אותכן, ארגוני הנשים – 'איגוד ומרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית', האם הסיסמא והמטרות שחרוטים על דגלכן הינם רק בגדר סיסמא? האם משימתכם להילחם באלימות המינית ברמה הארצית, על ידי השמעת קולם המושתק של הנפגעות והנפגעים תלוי בשיוך הפולטי של הקורבן? ואם כך אז אתן, בפעילותיכן, מעודדות את תרבות ההשתקה האופפת את הפגיעה המינית ובכך זכות קיומכן בטל! אין לכן זכויות לקדם מדיניות חד צדדית ולא כללית במדינתנו.

פגיעה מינית צריך להיות נושא שכולנו מתנגדים לו ופועלים כנגדו, לא נושא שמנוצל בסלקטיביות קרה בשירות של עמדה פוליטית. אני מאחלת לנו כעם להיות יותר סובלניים ואמפטיים כלפי הנפגע, ולגנות כ ל הטרדה, באשר היא ללא הבדל דת גזע מין ושיוך פוליטי.

חשוב לנו לשמור על זכויות יוצרים. תכנים שמקורם לא אותר מתפרסמים בבאזזנט בכפוף לסעיף 27א לחוק זכות יוצרים. במידה ואתם בעל זכות היוצרים, צרו קשר עם באזזנט.
הסיפורים הכי מעניינים
אצלך לפני כולם
חיפוש
מערכת באזזנט עושה מאמצים בכדי לתת קרדיט למקור. אולם יתכנו מקרים שבהם לא הצלחנו לאתרו והשימוש נעשה בהתאם לסעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. במידה וחסר לכם קרדיט באתר, פנו אלינו ונעדכן.

בלי פילטרים ובזמן אמת, הצטרפו לערוץ ה-Whatsapp גם מהמחשב!