סמים וסמלים

הקצין שהיה מועמד לדרגת סגן אלוף הודח והורד לדרגת סמל

תמונה – דו"צ
קצין בצה"ל שהיה צפוי להיות מקודם לתפקיד בדרגת סגן אלוף - הודח מתפקידו והורד עד דרגת סמל בעקבות שימוש בסמים. הקצין טען בחקירתו כי השתמש בסמים רק באזרחות, התביעה הצבאית: "מעשיו משקפים כישלון ערכי ופיקודי"

קצין בדרגת רב סרן בצה"ל שעמד לצאת לקורס פיקוד ומטה, להיות מקודם לתפקיד בכיר ובסיומו לעלות לדרגת סגן אלוף, הודח לאחרונה מתפקידו והורד לדרגת סמל, בגלל שימוש בסמים.

הקצין עשה שימוש במשך לפחות שנה בסם הקנאביס. הוא יצא ללימודים אקדמאיים על חשבון צה"ל ומפקדיו ראו בו יעד פיקודי על יחידות מבצעיות ואף מסווגות, זאת במקביל לשימוש בסמים שעשה הקצין, בלי ידיעת המפקדים.

לאחר לימודיו נכנס הקצין לתפקיד אחר והמשיך להשתמש בקנאביס. לפני מספר חודשים, כשהיה אמור להתחיל קורס פיקוד ומטה, הודה הקצין בפני מפקדיו כי הוא משתמש בסמים, אבל רק בזמן שהותו באזרחות ולא במסגרת שירותו הצבאי.

אילוסטרציה, למצולם אין קשר לנאמר | צילום: דובר צה"ל

נגד הקצין נפתחה חקירת של המשטרה הצבאית החוקרת. בחיפוש שנערך בביתו מצאו החוקרים הוכחות לשימוש בסמים ויתרות סם. הקצין נעצר ל-20 יום במעצר צבאי. במקביל הגישה הפרקליטות הצבאית נגדו כתב אישום, בגין עבירות של שימוש בסם מסוכן, כהגדרת החוק הצבאי.

בדיון שהתקיים בבית הדין הצבאי הגיעו הפרקליטות הצבאית ועורך דינו של הקצין להסדר טיעון. על פי ההסדר ייקנס הקצין ב-2,500 שקלים ובנוסף ייגזר עליו עונש מאסר בפועל. בבית הדין הצבאי החליטו השופטים לקבל את הסדר הטיעון בין הצדדים, אך בנוגע לעניין הורדתו בדרגה, הוחלט כי הקצין יורד לדרגת סרן בלבד, זאת על מנת שיוכל להמשיך לשרת בצה"ל גם במסגרת שירות המילואים. החלטת השופטים הייתה בניגוד לעמדת התביעה שמצידה דרשה להוריד את הקצין עד דרגת סמל.
אילוסטרציה, אין קשר לנאמר | צילום: דובר צה"ל

בתביעה הצבאית החליטו לערער על החלטת השופטים בעניין ההורדה בדרגה לבית הדין הצבאי לערעורים, בבין הנימוקים נטען כי מדובר בעבירה חמורה ולא במקרה חד פעמי של שימוש בסמים מצד הקצין. "מעשיו של הקצין משקפים כישלון ערכי ופיקודי ואינם מאפשרים להשאירו עם דרגות קצונה, יש להורידו לדרגת סמל". טענו מצד התביעה.

עורך דינו של הקצין טען בפני בית הדין כי צריך להתחשב בכך שהוא הודה על השימוש בסמים רק במסגרת אזרחית ולא צבאית, מה שלטענת הסנגור לא פגע בכשירותו הצבאי. עורך הדין ביקש לדחות את הערעור ולהשאיר את מרשו בדרגת סרן. אך שופטי בית הדין הצבאי לערעורים קיבלו את עמדת התביעה והחליטו להוריד את הקצין עד דרגת סמל.

חשוב לנו לשמור על זכויות יוצרים. תכנים שמקורם לא אותר מתפרסמים בבאזזנט בכפוף לסעיף 27א לחוק זכות יוצרים. במידה ואתם בעל זכות היוצרים, צרו קשר עם באזזנט.
הסיפורים הכי מעניינים
אצלך לפני כולם
חיפוש
מערכת באזזנט עושה מאמצים בכדי לתת קרדיט למקור. אולם יתכנו מקרים שבהם לא הצלחנו לאתרו והשימוש נעשה בהתאם לסעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. במידה וחסר לכם קרדיט באתר, פנו אלינו ונעדכן.