"חרד למדינתי"

שוב: נתניהו קיבל את המנדט מריבלין

תמונה – לע"מ
הנשיא ריבלין החליט להעניק את המנדט להרכבת הממשלה על רה"מ בנימין נתניהו ונמנע לאחל לו בהצלחה במכתב שנשלח באמצעות שליח ולא בטקס רשמי. צפו בתגובות

נשיא המדינה ראובן ריבלין הודיע על החלטתו להעניק את המנדט להרכבת הממשלה על ח"כ בנימין נתניהו: "גם אני הייתי רוצה, שבית הנשיא, לא יתערב בצורה ישירה כל כך בנעשה במערכת הפוליטית. אבל זה תפקידי, ומתוקף תפקידי זה, אני ניגש למלאכה זו".

בנאומו אמר ריבלין: "מתוצאות ההתייעצויות, שהיו שקופות לעיניי הציבור, אני מתרשם כי לאף אחד מן המועמדים אין בשלב זה סיכוי ממשי להרכיב ממשלה, שתזכה לאמון הכנסת. למעשה, אילו החוק היה נתון בידי, הייתי מעביר את ההחלטה בחזרה אל נציגי העם, אל כנסת ישראל. אני מודע היטב לעמדת רבים, לפיה על הנשיא להימנע מהטלת התפקיד על מועמד שיש כנגדו כתב אישום, אלא שעל פי החוק והחלטת בית המשפט, ראש ממשלה יכול להמשיך ולשמש בתפקידו גם תחת כתבי אישום."

משכך, סברתי שעל נשיא המדינה להימנע מהכרעה על בסיס שיקול זה, מתוך אחריות לצביונו של מוסד הנשיאות ולאמון שהוא זוכה לו מכל חלקי העם. נשיא המדינה איננו מחליף את המחוקק או את בית המשפט. זהו תפקידה של כנסת ישראל.

ריבלין הוסיף: "במצב זה, בו אין רוב של 61 ח"כים התומכים במועמד מסוים; ובאין שיקולים אחרים המצביעים על סיכוייו של מי מהמועמדים להרכיב ממשלה, קיבלתי את הכרעתי בהתאם למשתקף ממפת הממליצים, המעידה על סיכוי גבוה במעט של ח"כ בנימין נתניהו להרכיב ממשלה. לפיכך החלטתי להטיל עליו את התפקיד להרכבת הממשלה.

לסיום אמר הנשיא: "הכרעה זו אינה הכרעה קלה בעיניי ברמה המוסרית-ערכית. מדינת ישראל איננה דבר מובן מאליו ואני חרד למדינתי. אך אני עושה את המוטל עלי במסגרת תפקידי כנשיא מדינת ישראל, הכפוף להוראות החוק ולהחלטות בית המשפט, ומגשים את רצונו של הריבון, הוא העם בישראל – שנציגתו היא הכנסת בין בחירות לבחירות.

ח"כ יאיר לפיד הגיב: "הנשיא מילא את חובתו ולא היתה לו ברירה, אבל הטלת המנדט על נתניהו היא אות קלון מביש שמכתים את ישראל וממיט חרפה על מעמדנו כמדינה שומרת חוק."

השרה מירי רגב בירכה: "מברכת על כך שהנשיא קיבל את ההחלטה הדמוקרטית הראויה, להטיל את המנדט להרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו – לו מירב הממליצים. אני סומכת על ראש הממשלה שיפעל להקמת ממשלה יציבה שתעמוד מול כל האתגרים הלאומיים הניצבים בפנינו."

מנגד, ח"כ מאי גולן מהליכוד תקפה: "הנשיא ה״ערכי״ שלנו שכ״כ דואג לשלטון החוק חשב ב-2003 קצת אחרת; ״התחוללה כאן מהפכה המגיעה לכדי הפיכה של ממש, אשר שוללת מן הריבון את סמכותו הדמוקרטית. המחוקק לא העלה על דעתו מצב שבו בג״צ מנסה לקבוע במקום לפרש מהם ערכיה של מדינת ישראל.." גולן הוסיפה: "מה לא עושים בשביל תקשורת מחבקת ומלטפת. בושה!"

יעקב ברדוגו (צילום גל"צ)

העיתונאי יעקב ברדוגו תקף: "ריבלין החליט למוטט אחריו את מוסד הנשיאות ושאריות הממלכתיות בנאומו כנגד ראש הממשלה. ריבלין נמנע באופן תקדימי להזמין את ראש הממשלה לבית הנשיא לתת לו את המנדט להקמת ממשלה ונמנע מלאחל לו בהצלחה במשימתו זו. בושה"

https://twitter.com/Ariel_iluz/status/1379380515866820611?s=20

חשוב לנו לשמור על זכויות יוצרים. תכנים שמקורם לא אותר מתפרסמים בבאזזנט בכפוף לסעיף 27א לחוק זכות יוצרים. במידה ואתם בעל זכות היוצרים, צרו קשר עם באזזנט.
הסיפורים הכי מעניינים
אצלך לפני כולם
חיפוש
מערכת באזזנט עושה מאמצים בכדי לתת קרדיט למקור. אולם יתכנו מקרים שבהם לא הצלחנו לאתרו והשימוש נעשה בהתאם לסעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. במידה וחסר לכם קרדיט באתר, פנו אלינו ונעדכן.