יוקר המחיה

האוצר של ליברמן בעוד גזירה: 430 שקל לילד

תמונה – מארק ניימן, לע"מ
כאילו לא די בגל ההתייקרויות בסופרים, מחירי החד-פעמי והשתיה הממותקת, כעת מתכוונים במשרד האוצר בראשות השר אביגדור ליברמן, לייקר את החיים בישראל למשפחות צעירות במאות שקלים בחודש, וליתר דיוק בכ 430 שקלים לכל פעוט בשלוש השנים הראשונות לחייו.

לפי המלצות חדשות שפירסמו מדוברות משרד האוצר לפני זמן קצר (חמישי), תעריף חודשי במשפחתון מפוקח יעלה ויעמוד על 2,432 ש"ח, לעומת כ-2,000 ש"ח כיום. ההסבר להעלאת התעריף, "ישמור על איזון בין רמת שכר נאותה למטפלות לבין מחיר סביר לשירות".

באוצר מבינים את המשמעות הציבורית של גל ההתייקרויות, ומשדרים גלולה ממתיקה לגזירה החדשה, שתשפיע לרעה בעיקר על בעלי משפחות ברוכות ילדים מהעשירונים הנמוכים, להם לעיתים יש שני ילדים מתחת לגיל 3, עבורם ההתייקרות תהיה בסך כולל של כ 850 שקים בחודש, כ -10 אחוז מסכום ההכנסה ההמוצעת של שכיר בישראל. הגלולה, בהודעת האוצר על ההתייקרות הצפויה היא התאמות בגובה הסבסוד: "לצד זאת, ובהתחשב בהמלצות הסופיות, יבוצעו גם התאמות בגובה הסבסוד הניתן להורים במשפחתונים". בהודעת האוצר מציינים כי מדובר בטיוטה הפתוחה להערות הציבור "ועדת המחירים מפרסמת טיוטת המלצות בנושא תעריפי המשפחתונים המפוקחים".

אל מסקנות העלאת המחירים הגיעה הוועדה, בתום עבודה שארכה כשנה, ועדת המחירים הבין-משרדית משותפת למשרד האוצר ולמשרד הכלכלה והתעשייה, היא זאת שעל פי הודעת האוצר, מפרסמת היום להערות הציבור טיוטת המלצות בעניין תעריפי המשפחתונים המפוקחים – מה שמוכר בקרב ציבור הורי הפעוטות בשם – משפחתוני "סמל".


איווט ליברמן, שר האוצר. צילום: לשכת עו"ד

משפחתוני "סמל" הם מסגרות טיפוליות חינוכיות בפיקוח זרוע העבודה במשרד הכלכלה והתעשייה, והן מיועדות לילדים בגילאי 3 חודשים עד 3 שנים. המשפחתונים פועלים מבית המטפלת, ומספקים שירות ל-5 ילדים לכל היותר. בישראל פועלים כיום כ-3,700 משפחתוני סמל, ושוהים בהם כ-18,300 ילדים. הפעוטות השוהים במשפחתונים זכאים לסבסוד מהמדינה, שגובהו נקבע בהתאם לדרגת הזכאות של משפחתם או לסבסוד על פי נהלי הרווחה.

לפי ההמלצות, התעריף החודשי במשפחתון מפוקח יעמוד על 2,432 ש"ח, לעומת כ-2,000 ש"ח כיום. התעריף ישמור על איזון בין רמת שכר נאותה למטפלות לבין מחיר סביר לשירות. לצד זאת, ובהתחשב בהמלצות הסופיות, יבוצעו גם התאמות בגובה הסבסוד הניתן להורים במשפחתונים.

בנוסף, הוועדה ממליצה לבטל את התעריף השונה לתינוק ולילד, ולקבוע תעריף אחיד לכלל הפעוטות השוהים במשפחתון.

האם יש עדיין סיכוי לביטול הגזירה או לשינוי בהעלאת המחיר המתוכננת? ימים יגידו, אך בהודעה הרשמית נותר לכך מקום: "במסגרת תהליך השימוע הציבורי תקבל הוועדה הערות מכלל הגורמים הרלוונטיים להמלצותיה, ולאחר השלמת התהליך תגיש המלצות סופיות לשרים".

על פי ההודעה, טיוטת המלצות הוועדה גובשה לאחר עבודה מקצועית מעמיקה, במסגרתה ערכה הוועדה תמחור מלא לכלל ההוצאות הנדרשות להפעלת משפחתון, לרבות הוצאות התפעול החודשיות, אחוזי התפוסה, שעות הפעילות בפועל ובחינת שכר מנהלות המשפחתונים.

חשוב לנו לשמור על זכויות יוצרים. תכנים שמקורם לא אותר מתפרסמים בבאזזנט בכפוף לסעיף 27א לחוק זכות יוצרים. במידה ואתם בעל זכות היוצרים, צרו קשר עם באזזנט.
הסיפורים הכי מעניינים
אצלך לפני כולם
חיפוש
מערכת באזזנט עושה מאמצים בכדי לתת קרדיט למקור. אולם יתכנו מקרים שבהם לא הצלחנו לאתרו והשימוש נעשה בהתאם לסעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. במידה וחסר לכם קרדיט באתר, פנו אלינו ונעדכן.