על הקווים

נגיף הקורונה מחזיק את ישראל מבחירות רביעיות, בינתיים | נעה שי

תמונה – לע"מ

משבר בקואליציה: האם ישראל בדרך לבחירות ? נעה סער סיכום שבועי

באופוזיציה מחייכים ולא כי חיוך בריא לגוף ולנשמה. משבר עמוק בקואליציה שהולך ומחריף מיום ליום, קרבות על תקציב המדינה, דרמות פנימיות בליכוד והפגנות סוערות בערים הגדולות, הם רק חלק מהסיבות. האם אנחנו לקראת בחירות או שמדובר בעוד משבר שיחלוף ?

המדינה מצויה בעיצומו של משבר בריאותי וכלכלי חסר תקדים, כזה המאיים ללא ספק על עתידם של לכל הפחות מאות אלפי אזרחים, ומסתבר שהמשבר לא פוסח גם על הפוליטיקה. החיבור בין הליכוד וכחול לבן נתקל בקשיים רצופים, עימותים ומחלוקות. התזכורת הטרייה היא הפיצוץ ביום רביעי במליאת הכנסת, כשכחול לבן הצביעה נגד עמדת הקואליציה בעד החוק שיאסור על יפולי המרה בקטינים, כתגמול על תמיכת הליכוד בהצעה להקים ועדת חקירה לניגודי העניינים של השופטים לפני כשבועיים.

ח"כים של ש"ס נטשו את מליאת הכנסת, והודיעו כי לא ישתתפו בהצבעות עד להודעה חדשה. ח"כ מיכאל מלכיאלי תהה בריאיון שהעניק למתי טוכפלד ברדיו גלי ישראל: ״גנץ יודע מה זה לחיות לצד המפלגות החרדיות? הוא יודע שסטטוס קוו זה תנאי להיות ראש ממשלה עם החרדים?״. השר יעקב ליצמן הוסיף: "ההתנהלות הקלוקלת של כחול לבן, בניגוד למשמעת הקואליציונית, היא קריאת תיגר על השותפות הפוליטית איתם בצורה הזו. על הליכוד להחליט אם הוא יודע לנהל קואליציה או שהוא מאבד עצמו פוליטית".

מעבר לריבים הקטנים, אחד הנושאים המרכזים בלב המחלוקת הוא תקציבה של המדינה, וחוסר היכולת של הליכוד וכחול לבן להסכים על מתווה מוסכם לייצוב הממשלה והמשק לחודשים הקרובים. לפי הלך הרוח בקואליציה מסתמן כי תקציב המדינה הוא למעשה רק תירוץ: מאחורי הוויכוח הכלכלי המקצועי על תקציב חד שנתי או דו שנתי, נראה כי מסתתרים אינטרסים פוליטיים, ניהול סיכונים וחישובי הישרדות.

ליכוד

המשבר הקואליציוני לא היטיב עם הליכוד. עכשיו, ואולי יש שיאמרו דווקא עכשיו, כשהם צריכים להיות מאוחדים מתמיד כנגד ההסכמים הקואליציוניים שהופרו השבוע – הם בוחרים 'לכבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ'. ישראל כץ ומיקי זהר אפילו לא חיכו שהמכונה תסיים, פשוט פתחו ותלו.

שר האוצר ישראל כץ ויו"ר הקואליציה מיקי זוהר בעימות אישי בוועדת הכנסת על הפיצויים לבעלי האולמות. בין חילופי הדברים שר האוצר, ישראל כץ הגיב בזעם על התערבותו של זוהר בוועדה: "באת להפריע לדיון ענייני בגלל אינטרס אישי של בן דוד שיש לו אולם חתונות. זה מנוגד לעמדת ראש הממשלה והממשלה שרוצה להעביר את החוק כדי להעביר במהירות כסף לשכירים לעצמאים ולבעלי העסקים." וזוהר לא נשאר אדיש וענה בתגובה: "שאני אדבר על העסקים של אשתו של ישראל כץ?",  העימות בין השניים לא עצר שם ופלש במהרה גם לרשתות החברתיות דבר שגרר האשמות חולפות ברשת. רונית כץ, אשתו של שר האוצר ישראל כץ החליטה לא לשתוק על האמרה של זוהר ולשגר מכתב התראה לפני תביעת לשון הרע.

באופוזיציה מחייכים | צילום: דוברות הכנסת

חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון פועלת מבחינתה מתוך שליחות, ומצפצפת על החלטות הממשלה שלא לפתוח את הבריכות וחדרי הכושר. יו"ר הקואליציה, מיקי זוהר טורח להזכיר לביטון את מקומה בסיעה ומאיים להדיח אותה מתפקידה בראשות וועדת הקורונה. מאוחר יותר גם נתניהו עצמו מצטרף לאיום, שלא מומש משום מה עד לרגע זה.

במפלגות החרדיות זועמים על נתניהו | צילום: דוברות הכנסת

החרדים תוקפים את הליכוד בעקבות חוסר הנוכחות המכוונת בהצבעה נגד "חוק ההמרה", ההעידרות שלמעשה סייעה לחוק לעבור טורמית. ח"כ משה גפני (יהדות התורה) תקף את הליכוד ואמר: "לא נשתף פעולה עם כחול לבן. אבל גם שלטון הליכוד שווה לכפרות, איפה היה ראש הממשלה נתניהו? למה אמיר אוחנה הצביע בעד"?. בנוסף, יותר מעשרה חברי כנסת מהליכוד נעדרו מההצבעה, למרות שנכחו במשכן הכנסת.

פירוק הממשלה

אם שואלים את השר דרעי, שנתן כזכור את ערבותו האישית להקמת הממשלה, כנראה שלא: "אנחנו על סף תהום, וזו לא הגזמה. המדינה לא יכולה לאפשר שיתוק פוליטי. זה הזמן לגלות אחריות ולהפסיק לשחק ברוגז, אסור לתת יד להרס הקואליציה והקדמת הבחירות", אמר השר דרעי לעיתון ש"ס 'הדרך'. להזכירכם, השר דרעי חתום עם יו"ר כחול לבן, בני גנץ,  כי הוא ערב למימוש הרוטציה עם בנימין נתניהו. המשמעות היא במידה ונתניהו לא יעמוד בהבטחה, מפלגת ש"ס תפרוש מהממשלה. מה שבטוח שאם יש מישהו אחד שעדיין עצר את המדינה שצעדה בשנה וקצת שלוש פעמים אל הקלפי, מלצעוד פעם רביעית, הוא דווקא האויב השקוף הסמוי מן העין. נגיף הקורונה. בינתיים, חשוב להדגיש.

חשוב לנו לשמור על זכויות יוצרים. תכנים שמקורם לא אותר מתפרסמים בבאזזנט בכפוף לסעיף 27א לחוק זכות יוצרים. במידה ואתם בעל זכות היוצרים, צרו קשר עם באזזנט.
הסיפורים הכי מעניינים
אצלך לפני כולם
חיפוש
מערכת באזזנט עושה מאמצים בכדי לתת קרדיט למקור. אולם יתכנו מקרים שבהם לא הצלחנו לאתרו והשימוש נעשה בהתאם לסעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. במידה וחסר לכם קרדיט באתר, פנו אלינו ונעדכן.

בלי פילטרים ובזמן אמת, הצטרפו לערוץ ה-Whatsapp גם מהמחשב!