שגרה בהפרעה

השכנים מבלפור | דעה, עם נעה שי

תמונה – פרטי
חופש ההפגנה הוא זכות יסוד במסגרת זכויות האדם בישראל ויש לכבדו. אך האם בכל מחיר? נעה סער תוהה ומנסה לענות

השכנים מבלפור שרדו עשרות שנים הפגנות, מחאות, סירנות וחסימות כבישים אך המחאות בחודשים האחרונים גרמו להם לצאת למאבק במטרה להחזיר את השקט לשכונה.

אביבה (67), תושבת ותיקה של הרחוב, מספרת כי "זה פשוט לא נגמר, ואי אפשר גם לדעת כמה זמן זה יימשך. כשנוצרים מצבים שבהם שתי קבוצות מפגינות אחת כנגד השניה זה ממש בלתי נסבל, לפעמים הם כמעט מגיעים למכות. אני בסטרס מהמצב הזה. עברתי אירועים של פיגועים ממש פה, בסמוך לבית שלי. הגוף שלי כבר פגוע מבחינה נפשית – אני קופצת מכל רעש פתאומי". בנוסף, " בהפגנות הללו עושים שימוש מופרז בכלים שמשמיעים רעש כמו רמקולים, תופים וחצוצרות. זה מחריש אוזניים. חוץ מזה, מדובר לרוב בצעירים חמומי מוח ואנרגטיים במיוחד. בליל שבת האחרון הם הפגינו עד השעה 8 וחצי ללא הפסקה. ישבתי לאכול ארוחת שבת כשאני בוכה. למחרת כבר ברחתי אל חברה".

צילום באזזנט

טובי שוסטר (83), מוסיפה כי "זו שכונת מגורים שגרים בה המון תושבים מבוגרים. אנחנו סובלים מהרעש עד אמצע הלילה, ובנוסף לכל, כל האיזור נראה כמו מזבלה. המון לכלוך שמייצרים המפגינים ולא מנקים אחריהם. והחלק הכי גרוע הוא של אלה שמגיעים עם רכבים ולאו הזדהות עם המאבק של המפגינים לכאורה, צופרים ללא הפסקה ברעש נורא. פעמים רבות הם עושים שימוש במגפון סתם, לשיר שירים. זאת טרדה נוראית. אני לא יודעת איך הגופים האמונים על החוק מאפשרים את זה אחרי השעה 11 בלילה ואפילו בשבת".

מעבר לרעש, השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה (הליכוד), אמר בראיון ל”פגוש את העיתונות” בערוץ 12 כי שכנים שגרים בסמוך למעון רה”מ ברחוב בלפור סיפרו לו, כי ישנם מפגינים שעושים צרכים בחצר שלהם. בעקבות כך, כ – 60 תושבים המתגוררים סמוך למעון ראש הממשלה בירושלים החליטו להגיש עתירה לבג"צ בטענה להעתיק את ההפגנות שמתקיימות מזה מספר שבועות בסמוך למעון ראש הממשלה למקום אחר, או להגבילן במקום, בזמן ובכמות המשתתפים. בנוסף ביקשו התושבים מבית המשפט להורות למשטרה לאכוף את ההנחיות שניתנו בקשר להפגנות.
צילום: באזזנט

בדיון טענו העותרים כי ההפגנות גורמות לפגיעה קשה בחופש התנועה שלהם ובבריאות הציבור, וכתוצאה מההפגנות סובלים תושבי השכונות מהתפרעויות חוזרות ונשנות מצד חלק מהמפגינים, מהשחתת רכוש ומרעש. משטרת ישראל טענה מצידה כי אין עילה להתערבות בית המשפט בעתירה, וציינה כי אין ברשותה תיעוד על תלונה של תושבי השכונות בדבר אלימות כלפיהם או פגיעה ברכושם.

בתגובה, הרכב השופטים דחה את העתירה פה אחד. בין הנימוקים הבולטים היו של השופט עוזי פוגלמן שציין כי" איני מקל ראש בפגיעה הנגרמת לעותרים כתוצאה מההפגנות, שהשקט ברחובותיהם מופר בתקופה האחרונה בתדירות לא מבוטלת ועל הגישה לבתיהם מוצבים קשיים. אלא שבנסיבות שהוצגו לפנינו ובכפוף לתנאים שהובהרו על ידי המשטרה – הפגיעה בתושבים היא בבחינת 'הכרח בל יגונה' למימוש הזכות להפגין".

צילום: באזזנט

מסתבר שבבג"צ, בית המשפט הגבוה לצדק, יש הכל חוץ מצדק. צריך לזכור כי החטא היחיד של השכנים מבלפור היה שהחליטו לקנות באזור נכס. השכנים סופגים שנים את ההפגנות, הרעש והלכלוך שמגיע איתם. אם באמת ההפגנות בבלפור הן בבחינת 'הכרח בל יגונה' למימוש הזכות להפגין על חשבון הזכות לשקט הגיע הזמן להעביר את ההפגנות מחוץ לבלפור אל השכונות שמתגוררים שופטי בג"צ ולבדוק גם אז אם ההכרח מתקיים (ספוילר – סביר להניח שלא!).

חשוב לנו לשמור על זכויות יוצרים. תכנים שמקורם לא אותר מתפרסמים בבאזזנט בכפוף לסעיף 27א לחוק זכות יוצרים. במידה ואתם בעל זכות היוצרים, צרו קשר עם באזזנט.
הסיפורים הכי מעניינים
אצלך לפני כולם
חיפוש
מערכת באזזנט עושה מאמצים בכדי לתת קרדיט למקור. אולם יתכנו מקרים שבהם לא הצלחנו לאתרו והשימוש נעשה בהתאם לסעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. במידה וחסר לכם קרדיט באתר, פנו אלינו ונעדכן.